سوالات متداول


دیوان عدالت اداری مرجع رسیدگی به شکایات مربوط به کجاست؟
دیوان عدالت اداری مرجع رسیدگی به شکایت های مربوط به سازمان های دولتی است.
سامانه ساجد چیست و چه کاربردی دارد؟
سامانه ساجد، سامانه ثبت و پیگیری درخواست های ارباب رجوع در دیوان عدالت اداری است. در حال حاضر این موارد در سامانه ساجد انجام می شود:
- ثبت دادخواست های بدوی و تجدیدنظر
- ثبت و پیگیری درخواست اعمال ماده 79 (درخواست بررسی مجدد توسط رییس دیوان) و درخواست ماده 89 (درخواست بررسی تعارض آرای شعب) از قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری
- پیگیری ماده 80 (درخواست ابطال مصوبات)
- ارسال پاسخ اخطار رفع نقص، لوایح و نامه ها به بخش های مختلف در دیوان عدالت اداری
تفاوت ساجد با سامانه های ثنا و سخا چیست؟
سامانه ثنا ، سامانه ابلاغ قوه قضاییه است و نتیجه دعاوی (دادخواست ها) در تمام مجموعه قوه قضاییه به افراد (حقیقی و حقوقی) از طریق سامانه ثنا ابلاغ می شود. این سامانه یک طرفه بوده و تبادلات صرفا از طرف قوه قضاییه انجام خواهد شد.
سامانه سخا نیز سامانه ثبت دادخواست های قوه قضاییه است.
سامانه ساجد ، سامانه ثبت درخواست ها و دادخواست ها می باشد و صرفا مربوط به دیوان عدالت اداری است. لازم به ذکر است که در حال حاضر امکان پیگیری موارد مربوط به شعب در سامانه ساجد وجود ندارد.
نحوه دسترسی به سامانه ساجد چگونه است؟
سامانه ساجد از طریق آدرس sajed.divan-edalat.ir (در ابتدای آدرس، www وارد نکنید) قابل دسترس است.
جهت استفاده از این سامانه لطفا از بروز بودن نسخه مرورگر خود مطمئن شوید. به منظور برخورداری از بهترین تجربه کاربری با سامانه ساجد، پیشنهاد می شود از مرورگر Google Chrome استفاده نمایید.
جهت استفاده از سامانه به دلیل نیاز به صفحه بزرگتر، بهتر است از موبایل استفاده نشود.
چگونه در سامانه ساجد ثبت نام کنم؟ نام کاربری و رمز عبور را چگونه باید دریافت کنم؟

هرگونه استفاده از سامانه ساجد برای اشخاص حقیقی - وکلا - اشخاص حقوقی، مستلزم این است که این افراد قبلا در سامانه ثنا ثبت نام شده باشند. اگر تا کنون در ثنا ثبت نام نشده اید، لازم است ابتدا به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و نسبت به ثبت نام شخص خود اقدام نمایید. سپس در سامانه ساجد ثبت نام کرده و از خدمات الکترونیک قضایی دیوان عدالت اداری بهره مند شوید. آموزش ثبت نام در سامانه ساجد نیز در صفحه ثبت نام (به آدرس https://sajed.divan-edalat.ir/Users/Register) موجود می باشد.

1- اشخاص حقیقی: در صفحه اول سامانه، کدملی خود را وارد کرده و بر روی دکمه بعدی کلیک نمایید. در صورتی که قبلا ثبت نام نشده باشید، به طور خودکار به صفحه ثبت نام هدایت می شوید. مراحل ثبت نام را به ترتیب طی کرده، اطلاعات خود را بررسی و تایید نهایی کنید تا ثبت نام شما تکمیل شود. نام کاربری اشخاص حقیقی، کدملی آنها می باشد. رمز عبور را نیز در حین ثبت نام تعیین خواهید نمود.
2- وکلا: وکلا نیز ابتدا باید مانند افراد حقیقی در سایت ثبت نام کرده و در حین ثبت نام، دکمه "وکیل می باشم؟" را فعال نموده، سپس با قرار دادن تصویر صفحه اول پروانه وکالت (صفحه عکس دار)، و وارد کردن شماره پروانه وکالت و تاریخ اعتبار آن، ثبت نام خود را انجام دهند. تایید/عدم تایید اطلاعات وکلا، حدودا پس از گذشت 72 ساعت از طریق پیامک به ایشان اطلاع داده می شود. نام کاربری وکلا، کدملی آنها می باشد. رمز عبور را نیز در حین ثبت نام تعیین خواهید نمود.
3- اشخاص حقوقی: همه اشخاص حقوقی (دولتی و غیر دولتی) پس از ثبت نام در سامانه ثنا میتوانند نسبت به ثبت نام در سامانه ساجد اقدام کنند. به این منظور، لازم است فردی که به عنوان مدیر حساب کاربری در سامانه ثنا معرفی شده است، ثبت نام ساجد را انجام دهد. کدملی مدیر حساب کاربری را در صفحه ابتدایی سامانه ساجد وارد کنید و بر روی دکمه بعدی کلیک نمایید. در صفحه ثبت نام، و در قسمت نوع شخص ثبت نامی، گزینه شخص حقوقی را انتخاب کرده و با ورود اطلاعات خواسته شده و بررسی و تایید آنها، ثبت نام را تکمیل نمایید. لازم به ذکر است ثبت نام شخص حقوقی و حقیقی (مدیر حساب کاربری)، هر دو به صورت همزمان انجام می شود. نام کاربری اشخاص حقوقی، شناسه ملی آنها می باشد. پس از نهایی شدن ثبت نام؛ پیامکی حاوی رمز عبور نیز دریافت خواهید نمود.

رمز عبور خود را فراموش کرده ام، چگونه می توانم آن را بازیابی کنم؟

اشخاص حقیقی: در صفحه اول سایت، کدملی خود را وارد کرده و بر روی دکمه بعدی کلیک نمایید. سپس بر روی عبارت «فراموشی/دریافت رمز عبور» کلیک کرده و اطلاعات خواسته شده را در کادرهای مربوطه وارد نمایید، پیامکی حاوی رمز عبور به تلفن همراه شما ارسال خواهد شد.

اشخاص حقوقی: فقط مدیر حساب کاربری یا یکی از نمایندگانی که قبلا دسترسی بازیابی رمز عبور به ایشان داده شده است میتواند رمز عبور شخص حقوقی را بازیابی کند. به این منظور، ابتدا فردی که دسترسی بازیابی رمز عبور دارد وارد حساب کاربری خود در سامانه ساجد شود، و در صفحه «مدیریت اشخاص حقوقی»، رمز عبور شخص حقوقی را بازیابی کند. سپس پیامکی حاوی رمز عبور به تلفن همراه شخص حقوقی ارسال خواهد شد.

راه های تماس با واحد پشتیبانی سامانه ساجد چیست؟
همراهان محترم سامانه ساجد در صورت بروز هرگونه مشکل، از دو طریق می توانند با واحد پشتیبانی تماس حاصل فرمایند:
- تماس تلفنی با شماره 51207535-021 (پاسخگویی در ساعات اداری شنبه تا چهارشنبه)
- گفتگو (چت) از طریق ایجاد گفتگوی جدید با پشتیبان و ارسال پیام که در قسمت پایین و سمت چپ صفحه موجود است (ویژه کاربران)
آیا می توانم دادخواست بدوی یا تجدیدنظر خود را ویرایش کنم؟
آخرین مرحله ثبت دادخواست، پرداخت هزینه می باشد. تا زمانی که پرداخت هزینه انجام نشده باشد، امکان ویرایش دادخواست وجود دارد. در صورتی که پرداخت هزینه انجام شد دیگر امکان ویرایش ندارید.
و همچنین در صورتی که پرونده شما نقص داشته باشد و کارشناس دبیرخانه پرونده را جهت رفع نقص به شما بازگرداند، امکان ویرایش دادخواست را دارید.
ضمنا در صورتی که وضعیت پرونده شما "ارجاع به معاونت" می باشد، امکان ویرایش دادخواست وجود ندارد و باید منتظر بمانید تا پرونده شما جهت رسیدگی، به یکی از شعب ارسال شود. سپس در صفحه شروع و از طریق "ارسال لوایح و نامه ها" درخواست ویرایش پرونده خود را به مدیر دفتر شعبه مربوطه ارسال نمایید تا در صورت پذیرش شعبه ویرایش انجام شود
آیا می توانم درخواست اعمال ماده 79 خود را ویرایش کنم؟
در صورتی که پرونده شما در دبیرخانه اداره رسیدگی به شکایات باشد امکان ویرایش درخواست وجود دارد.
آیا می توانم دادخواست بدوی یا تجدیدنظر خود را در سامانه ساجد پیگیری کنم؟
خیر. سامانه ساجد تنها امکان ثبت غیرحضوری دادخواست های بدوی و تجدیدنظر را دارد. پس از قرار گرفتن پرونده در وضعیت «ارجاع به معاونت»، پیگیری دادخواست ها باید از طریق سامانه ثنا انجام شود.
آیا وکلا قادر به ثبت دادخواست بدوی و تجدیدنظر در سامانه ساجد می باشند؟
در حال حاضر در این سامانه امکان ثبت دادخواست برای وکلا وجود ندارد.
چگونه نقص دادخواست و یا درخواست خود را در سامانه ساجد برطرف کنم؟
- درخواست ها: در صورتی که پرونده شما مربوط به هیات عمومی یا ماده 79 می باشد، به پنل "نقص ها و لوایح و استعلامات" مراجعه کرده و با استفاده از گزینه "اضافه کردن مدرک"، مدارک خود جهت رفع نقص را بارگذاری و ارسال نمایید.
- دادخواست ها: در صورتی که پرونده شما از نوع بدوی یا تجدیدنظر می باشد و وضعیت پرونده نیز "در انتظار برطرف شدن نقص" است می توانید به این صورت اقدام کنید: ابتدا در تب "اطلاعات پرونده" و در پنل "نقص ها و لوایح و استعلامات" گزینه "ویرایش جهت رفع نقص" را بزنید، پیام کارشناس را مطالعه کرده و نقص دادخواست خود را برطرف کنید.
آیا برطرف کردن نقص دادخواست شعب از طریق سامانه ساجد امکان پذیر است؟
ابتدا نقص پرونده خود را در سامانه ثنا مشاهده کنید. سپس جهت ارسال پاسخ اخطار رفع نقص، وارد حساب کاربری خود در سامانه ساجد شوید. در صفحه شروع، بر روی دکمه "ارسال لوایح و نامه ها" کلیک کنید در این صفحه و در فیلد مخاطب نامه، شعبه ای که پرونده شما به آن ارسال شده است را انتخاب کرده و با وارد کردن شماره 16 رقمی پرونده و پر کردن فیلدها و همچنین بارگذاری مدارک خود، نسبت به ارسال آنها برای شعبه موردنظر اقدام کنید.
آیا درج امضا در سامانه ثنا ضروری است؟
بله. جهت ثبت دادخواست بدوی/تجدیدنظر لازم است قبلا امضای خود را در سامانه ثنا ثبت کرده باشد.
آیا میتوانم از روش های غیر سیستمی (پستی، حضوری و...)، درخواست اعمال ماده 79 خود را ارائه بدهم؟
در صورتی که درخواست ماده 79 به صورت پستی ارسال شود آیا پیگیری خواهد شد؟ پاسخ به هر دو سوال منفی است. از سال 97 به بعد، ثبت و پیگیری درخواست های ماده 79 به صورت اینترنتی و از طریق سامانه ساجد انجام می شود. و مواردی که به صورت پستی ارسال شده باشد پیگیری نخواهند شد. در صورت ارسال درخواست ماده 79 به صورت پستی، این موارد بدون ثبت در سامانه، به شما مرجوع خواهد شد.
حجم مجاز برای بارگذاری مدارک، مستندات و فایل ها در سامانه ساجد چقدر است؟
به طور کلی حجم هر صفحه اسکن شده باید کمتر از 300 کیلوبایت باشد و در صورتی که چند فایل را به صورت همزمان بارگذاری می کنید، حجم کل فایلها باید کمتر از 5 مگابایت باشد.
فرمت های مجاز جهت بارگذاری فایل ها در سامانه ساجد کدام است؟
فرمت های قابل پذیرش در سامانه ساجد این موارد می باشد:
PDF
JPG
PNG
BMP
TIF
چگونه حجم فایل ها را جهت بارگذاری در سامانه کم کنم؟
به منظور کاهش حجم فایل ها، پیشنهاد می شود قبل از اسکن مدارک، در تنظیمات اسکنر، Resolusion را بر روی 150 یا 200 dpi قرار دهید.
همچنین در صورتی که قبلا مدارک را اسکن نموده اید و با مشکل حجم فایل مواجه بودید، می توانید از نرم افزارهای کاهش حجم فایل استفاده کنید.
و یا فرمت فایل خود را به PDF تغییر داده و از طریق سایت pdfcompressor.com حجم فایل خود را به حداقل برسانید.
بدیهی است که با وجود کاهش حجم فایل ها، باید دقت شود تا تصاویر واضح بوده و متن های موجود در تصاویر نیز به راحتی قابل خواندن باشد.
چگونه چند فایل را در یک انتخاب و به طور همزمان اضافه کنم؟
برای انتخاب و بارگذاری چند فایل به صورت همزمان، پیشنهاد می شود پیش از شروع به ثبت؛ ابتدا تمام فایل های موردنظرتان را در یک پوشه کامپیوتر قرار دهید، سپس هنگام انتخاب فایل در سامانه ساجد، به آدرسی که تصاویر در آن پوشه قرار دارد بروید و با نگهداشتن دکمه Ctrl و کلیک بر روی فایل های موردنظر (یا با استفاده از select کردن فایل ها)، مطمئن شوید فایل های موردنظرتان انتخاب شده اند، سپس جهت بارگذاری آنها در سامانه، دکمه open را بزنید.